'As a writer, words are your paint. Use all the colors.' - Rhys Alexander




Dromen

Iedereen droomt. Oud, jong, groot, klein. Nachtmerries, mooie dromen, rare dromen, fantasie dromen, wens dromen, verwerkings dromen. Elke nacht komen er wel een stuk of zeven dromen voorbij. Ikzelf heb al heel wat rare dromen gehad. Maar wat betekenen ze nou eigenlijk? Dat vraag ik me al heel lang af. Toevallig heb ik vorige week een tijdschrift gekregen waar van alles in staat over dromen, zo ook droom betekenissen.
Maar ik ben een raar kind en een raar kind heeft rare dromen. Dus aan die betekenissen heb ik niks. Want wie droomt er nou over een bus, in een halfpipe. Waar je met de hele klas inzit op weg naar Schiermonnikoog. In die halfpipe staan stekels en bobbels waar de bus overheen rijd, op balanceert en wat al niet meer. In plaats van een chauffeur zitten er zes kinderen achter het stuur eraan te draaien en te doen.
De betekenis van deze droom vind ik echt niet terug in dat tijdschrift. Maar ik zou wél heel graag willen weten wat deze droom nou betekent. Want zo’n rare droom droom je toch niet zomaar of wel?
Ook een vriendin van mij droomt regelmatig. Zij heeft ook rare dromen. Maar wel andere rare dromen dan die ik heb. Zij droomt regelmatig over gemuteerde en verdwenen dingen. Denk aan een neus die voor de helft verdwenen is. Of een stel gemuteerde rozen in de gymzaal van school die mensen in de rug prikken waardoor deze zombie achtige figuren worden.
Maar wat hebben deze dromen dan te betekenen? Dat zij straks de helft van d’r neus verliest en binnenkort een zombie wordt? Lijkt mij van niet.
Je zou natuurlijk ook kunnen zeggen dat dromen geen betekenis hebben. Maar uit onderzoek is gebleken dat dromen vaak herinneringen zijn die je zelf bent vergeten of waarschuwingen (als je veel dezelfde soort dromen droomt, willen ze je misschien iets duidelijk maken). Misschien zijn ze toekomst voorspellend of zijn ze er voor vermaak. Andere zeggen weer dat wat je droomt iets is waarvan je graag wilt dat het gaat gebeuren. Wie zal het zeggen?
Na heel veel tijdschriften uitgeplozen te hebben ben ik er nog steeds niet achter wat mijn rare dromen betekenen. Ik ga toch nog maar eens naar de bieb, want ik wil het weten ook!
Tot die tijd ga ik nog lekker dromen.

Geschreven op 23-02-2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten