'As a writer, words are your paint. Use all the colors.' - Rhys Alexander




Voetbalmagie

Terwijl ik dit schrijf kijken mijn broertjes een voetbal wedstrijd achter mij. Ze deden net een poging om uit te leggen dat deze ‘bekerwedstrijd’ een erg belangrijke wedstrijd is tussen Ajax en Feyenoord.
Ik geloof best dat dit een belangrijke wedstrijd is hoor, je hoorde namelijk al de hele dag op de radio en op tv discussies over vanavond. Zou het wel goed gaan, gaat er niks gebeuren. Want met ‘overspannen fans’ (om ze maar even zo te noemen) weet je het nu eenmaal nooit. Uit voorzorg mocht er geen bier worden geschonken in de cafés, allemaal ter beveiliging. Het helpt echt al die beveiliging ervoor, vooral als sommige er niet aan mee werken. Maar ik ben niemand om te zeggen dat de beveiliging slecht is, want ik heb er helemaal geen verstand van. Niet van beveiliging en niet van voetbal.Ik hoor een van mijn broertjes hard juichen, er is gescoord door Ajax. Normaal is ie voor PSV maar voor deze wedstrijd maakt hij even een uitzondering en is hij voor Ajax. Ik hoor hem dan ook regelmatig gillen, ‘Jaa! Emanuelson, pak die bal!’ en meer van die dingen. Achja.
Ik vind het een wonder, misschien is de ‘magie’ van voetbal ook wel niet voor mij bestemd. Maar wat is er zo leuk aan een aantal mannen (die misschien wel lekker zijn, maar dat zullen echt niet de redenen van een doorsnee man zijn, even denkend dat de doorsnee man hetero is, wat misschien ook wel weer een verkeerde gedachte is, maar daar een andere keer over) die bezweet over een veld achter een bal aanrennen. Die vaak tegen een paal aan schoppen, of gewoon mis (oke sommige scoren nooit mis, maar ja, uitzondering daargelaten). Die ALS ze scoren hun t-shirt over hun hoofd trekken (je ziet dan toch niks meer? Of ligt dat aan mij? En zo’n shirt is toch helemaal nat van het zweet? Dat trek je dan over je hoofd? Nouja moeten hun weten, het is hun hoofd…) Dadelijk lopen ze nog tegen een paal aan, en dan raken ze gewond! Dat is toch zonde! (niet vanwege de ‘verloren’ voetbal prestaties maar vanwege het lekkere lichaam dat sommige hebben).
Tijdens het volgende doelpunt (ik weet niet wie scoorde) belde een vriendin. ‘Zitten ze bij jou ook voetbal te kijken?’ bij haar zaten ze ook al te kijken, en ook voor haar was de ‘magie’ van voetbal niet bestemd. En waarom deze ‘magie’ wel bestemd is voor mannen? Omdat ze dan naar iets sportiefs zitten te kijken. Dat geeft ze het gevoel dat ze erg sportief bezig zijn, ook al doen ze zelf niks anders dan in een luie stoel zitten met een biertje.
Toch maar rare wezens die mannen, en dan met name de voetballers…
Geschreven op 13-04-2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten