'As a writer, words are your paint. Use all the colors.' - Rhys Alexander




Waarom goudvissenbaasjes prettig gestoord zijn


Heel veel mensen hebben een goudvis, ik ook. En persoonlijk vind ik die vis maar gek. Hij zwemt op zijn kop en blijft alleen maar rondjes zwemmen (oke dat heeft ook misschien te maken met zijn twee seconden geheugen. Maar zou die daardoor vierkantjes zwemmen als zijn kom vierkant was?)
Maar het valt me ook op dat de baasjes van de goudvissen gek zijn, wel prettig gestoord gek.
Zo vertelde laatst een vriendin van mij over de huisdieren die zij allemaal al heeft gehad, waaronder goudvissen. Doodleuk vertelde ze dat de goudvis was gestorven aan longontsteking.
Ze stond wel even raar te kijken toen wij haar vertelde dat vissen geen longen hebben maar kieuwen, het zijn geen zoogdieren, duh. (ze heeft zeker geslapen onder de slaap verwekende biologie lessen die we gehad hebben). Dus longontsteking was onmogelijk.
Haar andere goudvis was gestorven aan overgewicht. Dit gebeurde nadat ze haar vis alvast voor de komende twee weken voer had gegeven. En verwachte dat ie wel zo slim zou zijn om dat niet in één keer op te eten maar in delen (wat verwacht je allemaal van een vis die maar een twee seconden geheugen heeft?!)
Sindsdien leek het haar beter om geen vissen meer als huisdier te hebben.
Een ander prettig gestoord toekomstig goudvis baasje, heeft bedacht om haar toekomstige goudvis Duif te noemen. Juist omdat hij een vis is. Dat is net zoiets als je parkiet Haai noemen, toch?
Niet dat ik zo’n gewoon goudvissen baasje ben, nee, ik ben ook een ‘prettig gestoorde’. Zo heb ik nog steeds een discussie over de naam van de goudvis. Ik wil dat hij (of zij) Jip of Janneke heet (net zoals al zijn voorgangers. Ik hou nou eenmaal van tradities, nou en?) Maar mijn ene broertje wil dat ie Bliksem McQueen heet of The King (vernoemd naar personages uit de film ‘Cars’). Terwijl mijn andere broertje hem liever als Pichacu zou zien.
Ach ja, prettig gestoorde baasjes en gekke goudvissen, daar hebben we er nu eenmaal veel van. En je kunt er maar twee dingen tegen doen. Alle goudvissen uit de verkoop halen of alle baasjes opsluiten ;)

Geschreven op 02-06-2010

Geen opmerkingen:

Een reactie posten